Sayfa Gezinme

Son makaleler:

latest

YAYIN AKIŞI:

Tümünü Görüntüle

Windows İşletim Sistemi 32 Bit ve 64 Bit Arasındaki Fark

Windows İşletim Sistemi kullanan, bilgisayar kullanıcısı 64 bit işletim sistemlerini kullanmayı düşünerek bir çoğu bu sisteme geçmiş, anc...

...
Windows İşletim Sistemi kullanan, bilgisayar kullanıcısı 64 bit işletim sistemlerini kullanmayı düşünerek bir çoğu bu sisteme geçmiş, ancak oyun ve performans deneyiminde sıkıntı yaşayarak tekrar 32 bit işletim sisteme geri dönmek durumunda kalmıştır. 32 Bit ve 64 Bit arasındaki sorunlar devam ederken ister istemez insan bu iki sitemi merak etmektedir. Bu iki sitem arasındaki fark, 32 bit ve 64 bit terimleri bir bilgisayarın işlemcisinin (CPU) veri bilgilerini işleme şekilleriyle ilgilidir. Windows’un 32 bit ve 64 bit sürümleri sırasıyla 32 bit ve 64 bit işlemciye sahip bilgisayarlar için tasarlanmıştır. Windows’un 64 bit sürümü 32 bit sürümüne nazaran daha fazla bellek (Ram) kullanımına sebep olur. Bu da performansı olumsuz yönde etkiler. O yüzden bilgisayarınızın performansına göre 32 bit veya 64 bit işletim sistemi seçmenizde fayda vardır. Örneğin, sahip olduğunuz RAM 4 GB ve altındaysa 32 bit sistem kullanmalısınız. Bu değerler üstündeyse 64 bit kullanmanızda bir sakınca yoktur ki bu sisteminizin performansını da olumlu yönde etkiler. Peki sisteminizin 32 bit mi yoksa 64 bit mi olduğunu nasıl anlarsınız? Bunu anlamanın iki basit yolu vardır. Birincisi, Denetim Masası » Sistem ismine tıklamak. İkincisi ise Başlat » R tuş kombinasyonlarını kullanmak. Teknik açıdan 32 bit ve 64 bit farkını anlatmak gerekirse durum şöyle özetlenebilir;
  • 32 bit sistemi sadece 4GB RAM’e kadar kullanabilirsiniz. 4GB üstü RAM için 64 bit sistem kullanılmalıdır.
  • 64 bit işletim sisteminde tüm işaretçiler 8 bayt yerine, 4 bayt alır. 64 bit sistemde bu da 30% performans artışına yakın bir değere karşılık gelir.
  • 4GB RAM’e sahip olsanız bile birçok 32 bit işletim sistemi, çalışan yazılımların sadece 2GB’a kadar kullanmalarına izin verir. Kalan 2GB işletim sistemi ise uygulamalar ve sürücülerle data paylaşımı için rezerve edilir.
  • 32 bit 64 bit farkını kullanıcı açısından değerlendirmek gerekirse;
  • Uygulama hızı 64 bit de 32 bit’e göre daha hızlıdır. Uygulamanın da 64 bit desteğinin olması gerekir, pek çok kullanıcı bu hızın farkını anlamayabilir. Fakat bu fark sistemi rahatlatmaya yeter.
  • Video, fotoğraf gibi büyük boyutlu dosyalarla işlem yapıyorsanız iyi bir RAM’e ihtiyacınız olacağından 32 bit yerine 64 bit sistem seçmelisiniz.
  • Bazı donanımlar 64 bit sürücüsüne sahip değildir. Anakart’ın ve işlemcinin 64 bit olması yeterli olmayabilir. İlave donanımlar için 64 bit sürücüsü var mı diye kontrol edilmelidir. Bunu durumu ancak 64 bit bir işletim sistemine CD/DVD taktığınızda anlayabilirsiniz. Desteklemiyorsa uyarı verecektir.
Yazıyı bitirmeden önce küçük bir not düşmek gerekirse bazı makalelerde 32 bit, x86 olarak da anılabilir. 64 bit işletim sistemlerindeki Program Files klasörünün yanında Program Dosyaları (x86) adında farklı bir klasörün bulunmasının nedeni de budur. Bu klasörün içinde 64 bit işletim sisteminde bulunan 32 bit destekli yazılımlar bulunur.

Hiç yorum yok

Fikirlerinizi bizimle yorumlarda paylaşabilirsiniz.